هدی فدایی

کارشناس ارشد فیزیولوژی و تغذیه ورزشی


آب در رژیم غذایی

چرا آب در رژیم غذایی بسیار اهمیت دارد ؟
آب مهمترین ماده در بدن انسان است. بدن افراد سالم بزرگسال از ۴۵ تا ۷۵ درصد آب تشکیل شده که بسته به سن و جنس و ترکیب چربی و عضله شخص متفاوت است. هرچه سن بالاتر می رود میزان آب بدن کم می شود. ۶۵ درصد عضله را آب تشکیل می دهد و ۱۰ الی ۴۰ درصد چربی را آب بنابراین هرچه بافت عضله بیشتری داشته باشید آب بدن شما بیشتر است.
آب-رژیم غذایی
شما بدون غذا می توانید چند هفته زنده بمانید اما بدون آب تنها چند روز دوام می آورید . آب یک حلال است و خاصیت پلاریتی دارد. جهت هضم و جذب غذا بسیار اهمیت دارد. به جابه جایی مواد در بدن کمک می کند.خون از آب و سلول های گلبول قرمز تشکیل شده. آب به خون اجازه می دهد که اکسیژن مواد مغذی و هورمون ها را به سلول ها برساند. آب به سلول ها کمک می کند که مواد اضافی و زائد خود را به خارج از سلول انتقال دهند. آب در تنظیم دمای بدن بسیار کمک کننده است و اهمیت ویژه ای دارد
.
بالانس آب
همئوستاز مایعات جهت عکس العمل طبیعی سلول ها بسیار اهمیت ویژه ای دارد. این بالانس با مصرف آب و از دست دادن آب منطبق و حفظ می شود.

منابع آب بدن
۱.نوشیدنی ها بزرگترین سهم را دارند
۲.غذاها نیز منبع دیگر آب هستند. به جز چربی ها تمام غذاها شامل مقداری آب هستند.
۳. آب متابولیسم در واقع آبی که در طول متابولیسم مواد در بدن تولید می شود.
؛این منابع به طور متوسط روزانه ۲۵۵۰ میلی لیتر است؛

خروجی آب از بدن
آب از طریق کلیه ها-پوست-شش ها-و مدفوع از بدن خارج می شود.

چگونه آب و سدیم بر فشار خون تاثیر می گذارند ؟
اگر بدن بیش از حد پرآب بماند حجم خون افزایش می یابد و متعاقبا فشار خون نیز افزایش می یابد. کلیه ها با کمک کنترل هورمون ها حجم خون و الکترولیت های خون را بالانس می کنند. ۳ همورمون و آنزیمی که در کنترل حجم خون دخالت دارند: هورمون های ۱. آنتی دیرتیک (ADH) که وازوپسین هم نامیده می شود ۲. آنژیوتنسین ۳. آلدسترون و در نهایت آنیزیم رنین

بدن به چه مقدار آب احتیاج دارد ؟
بهترین منابع آب کدام اند ؟

نیاز بدن به آب بستگی دارد به: ۱.میزان فعالیت بدنی ۲. فاکتورهای محیطی ۳. رژیم غذایی

پیشنهادات مصرف آب
۸۰ درصد از نوشیدنی ها و ۲۰ درصد از غذا
زنان بزرگسال: تقریبا ۹ فنجان آب در روز
مردان بزرگسال: تقریبا ۱۳ فنجان آب در روز
بهترین بالانس غذایی با ۲۲۰۰ کیلوکالری که شامل نوشیدنی ها میان وعده ها و غذاهای اصلی است حدود ۱۲ فنجان آب را فراهم می کند.
براي محاسبه مقدار مايعات مورد نياز بدن ،وزن بدن خود را ضربدر75/0- 55/0 كنيد.عدد به دست آمده مقدار اونس مايعات مورد نياز را نشان ميدهد.(هر اونس،30cc است.).
مصرف آب


آدرس مطب : تهران ، خیابان پاسداران ، گلستان نهم ، ساختمان پرنس ، واحد ۱۰ ، طبقه چهارم
تلفن : 22005818 - 021

نظرات کاربران درباره این مطلب :

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مشاوره رژيم غذاییکربوهیدرات در رژیم غذاییآب در رژیم غذاییاصول کلی رژيم غذاییترکیب بدن یا بادی کامپوزصفحه اصلیسوالات پزشکیگالری عکسسایت های دیگردانلود فایل