هدی فدایی

کارشناس ارشد فیزیولوژی و تغذیه ورزشی


ترکیب بدن یا بادی کامپوزیشن

ترکیب بدن یا بادی کامپوزیشن Body Composition
اگر بتوانید ترکیب بدنتان را اندازه گیری کنید پس می توانید آن را مدیریت کنید
وقت آن رسیده که بدانید بدن شما از چه تشکیل شده

ترکیب بدن

دستگاه ترکیب بدن یا بادی کامپوزیشن چگونه کار می کند
Bioelectrical impedance analysis (BIA) تکنولوژی که در این دستگاه استفاده شده است. سلامت درونی بدنتان را بر روی یک مانیتور به شما نشان می دهد و مربی ورزش شما یا مشاور تغذیه شما می تواند به روشنی برنامه ورزش و تغذیه شما را تنظیم کرده و مستقیم روی نقاط ضعف و قوت بدن شما کار کند و دیگر آزمون و خطایی در کار نیست. به راحتی می توانید هدف از کاهش یا افزایش وزنتان را تعیین کنید و به حد مطلوب و سلامت برسید و در سنین بالاتر از داشتن بدنی فیت و اصولی لذت ببرید و زندگی سالمی داشته باشید.

درصد چربی بدن و حجم چربی در ترکیب بدن
Body fat percentage and body fat mass
درصد چربی بدن سهم چربی از کل وزن بدن شما را نشان می دهد و حجم چربی وزن چربی کل بدن شما را نشان می دهد.
چربی بدن برای نگه داشتن دمای بدن، انعطاف پذیری مفاصل و محافظت از ارگان های درونی بدن ضروری است
انرژی مورد نیاز بدن ما از آنچه می خوریم و یا می آشامیم تامین می شود. انرژی نیز با انجام فعالیت فیزیکی سوزانده و مصرف می شود. اگر شما به اندازه فعالیت روزانه خود کالری وارد بدن خود کنید وزن شما ثابت خواهد ماند اما اگر بیش از اندازه مورد نیاز بخورید و بیا شامید وزنتان بالا خواهد رفت و انرژی اضافی در سلول های چربی ذخیره خواهد شد. جالب است بدانید که این چربی ذخیره به انرژی تبدیل نخواهد شد و منجر به اضافه وزن و اضافه حجم خواهد شد.
حجم چربی زیادی در طولانی مدت صدمات جبران ناپذیری به بدن شما وارد خواهد کرد و در حالی که چربی بدن شما بالا می رود ریسک ابتلا به بیماری های قلبی عروقی افزایش می یابد. به خصوص در چاقی های سیبی شکل که چربی در ناحیه شکمی افزایش می یابد خطر سکته به طور چشمگیری افزایش می یابد
حجم کم چربی نیز در طولانی مدت منجر به پوکی استخوان و عادات ماهانه نا منظم و حتی نازایی می شود. همچنین موجب اختلال در هورمون های محلول در چربی می شود که مشکلات هورمونی دیگری نیز در بر خواهد داشت.
بنابراین اندازه گیری چربی در ترکیب بدن بسیار ضروری است در زیر جداول مربوط به چربی استاندارد در ترکیب بدن را مشاهده می کنید

درجات تقسیم چربی

چربی احشایی Visceral fat
چربی احشایی در اعماق ناحیه شکم است و اندام های این ناحیه را پوشانده و محافظت می کند
حتی اگر وزن شما طی سالیان ثابت بماند اما چربی این ناحیه با بالا رفتن سن افزایش می یابد در واقع تقسیم چربی در بدن تغییر می کند و سهم ناحیه احشایی افزایش می یابد. با کنترل چربی احشایی مطمئن شوید که از خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و دیابت نوع ۲ و فشار خون بالا در سنین بالاتر در امان هستید

چربی احشایی

توده عضلانی Muscle Mass
پیش بینی وزن عضله در بدن شما.
توده عضله شامل عضلات اسکلتی، ماهیچه های صاف مانند قلب و عضلات گوارشی و آب موجود در این ماهیچه ها است. عضلات به عنوان یک موتور در مصرف انرژی عمل می کنند.
درحالی که توده عضلانی شما افزایش می یابد، میزان مصرف انرژی (کالری) شما افزایش می یابد که میزان متابولیسم پایه (BMR) شما را افزایش می دهد و به شما کمک می کند میزان چربی بیش از حد بدن را کاهش دهید و وزن خود را در مسیری سالم کاهش دهید.
اگر شما ورزش قدرتی سنگین انجام می دهید ، جرم عضلانی شما افزایش می یابد و ممکن است وزن کلی بدن شما را نیز افزایش یابد. به همین دلیل مهم است که به طور مرتب اندازه گیری های خود را نظارت کنید تا تأثیر برنامه آموزشی خود را بر جرم عضلانی خود ببینید.

آب کل بدن TBW
مجموع مایعات بدن است که با درصدی از کل وزن بدن بیان می شود
آب بدن بخش مهمی از سلامت بدن است. بیش از نیمی از بدن شامل آب است. آب تنظیم کننده دمای بدن است و به حذف ضایعات بدن کمک می کند. شما به طور مداوم از طریق ادرار، عرق و تنفس آب از دست می دهید، بنابراین مهم است که آن را جایگزین کنید.
مقدار مایع مورد نیاز هر روز از فردی به فرد دیگر متفاوت است و تحت تاثیر شرایط آب و هوایی و فعالیت بدنی شما قرار دارد. آبرسانی مناسب بدن به سطح تمرکز، عملکرد ورزشی و سلامت عمومی کمک می کند.
کارشناسان توصیه می کنند که حداقل دو لیتر مایع در هر روز، ترجیحا آب یا سایر نوشیدنی های کم کالری بنوشید. اگر شما ورزش می کنید، مهم است که مصرف مایع خود را افزایش دهید تا اطمینان حاصل شود که حداکثر عملکرد در همه زمان ها حاصل می شود
همه چیز درباره آب بدن
میانگین TBW برای یک فرد سالم:
زن 45 تا 60٪
مرد 50 تا 65٪

ترکیب بدن


آدرس مطب : تهران ، خیابان پاسداران ، گلستان نهم ، ساختمان پرنس ، واحد ۱۰ ، طبقه چهارم
تلفن : 22005818 - 021

نظرات کاربران درباره این مطلب :

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مشاوره رژيم غذاییکربوهیدرات در رژیم غذاییآب در رژیم غذاییاصول کلی رژيم غذاییترکیب بدن یا بادی کامپوزصفحه اصلیسوالات پزشکیگالری عکسسایت های دیگردانلود فایل